« Rozwiąż swój problem / Problem 1 - boli...

Problem 1 - boli ząb

Większość z nas doświadczyła w swoim życiu bólu zęba. Jest to jeden z bardziej dotkliwych i nieprzyjemnych rodzajów bólu jaki może spotkać człowieka.

Silne bóle zębów związane z stanami ropnymi porównywane są czasami jedynie z bólami towarzyszącymi chorobie nowotworowej lub zawałowi serca.

Dlaczego tak mała struktura jak ząb potrafi przysporzyć tyle bólu?

Wewnętrzna tkanka zęba (miazga potocznie zwana nerwem) jest bardzo silnie unerwiona i zamknięta w nieściśliwej jamie zęba. Każdy stan zapalny miazgi prowadzi do powstania wysięku zapalnego, który nie mogąc znaleźć dostatecznego ujścia powoduje wzrost ciśnienia w jamie zęba. Wtedy właśnie dochodzi do ucisku na miliardy zakończeń nerwowych, które się tam znajdują i ząb boli.

Czy jesteśmy skazani na bóle zębów?

Oczywiście, że nie. 99% procent wypadków bólu zęba jest następstwem nieleczonej próchnicy. Od tego wszystko się zaczyna. Zatem wyeliminowanie próchnicy z naszego życiorysu załatwia problem.

Wyeliminowanie próchnicy wcale nie jest trudne. Jeśli będziesz postępował zgodnie z zasadami, które wymienimy NIGDY nie dowiesz się co to takiego ból zęba.

1. Myj zęby - brzmi jak truizm ale nie zapomnij o nim nigdy, naucz myć zęby swoje dzieci

2. Zwracaj uwagę na to co jesz i kiedy jesz - nie pomagaj próchnicowym bakteriom - nie dokarmiaj ich, nie karm swoich dzieci chipsami, batonami i colą

3. Chroń zęby przed próchnicą - lakuj i lakieruj swoje zęby, lakuj i lakieruj zęby swoich dzieci

4. Chodź do dentysty na regularne kontrole a nie od wielkiego dzwonu (tzn. od wielkiego bólu), małe ubytki łatwo wypełnić - to ci się opłaci, chyba że wolisz płacić za leczenie kanałowe i koronę protetyczną każdego zęba

5. Nigdy nie strasz swoich dzieci dentystą - bo będziesz miał problem i wydasz majątek na ich leczenie gdy dorosną

Co zrobić gdy ząb już boli?

Poniżej znajdują się trzy rozwiązania zaczerpnięte z życia. Podpowiemy, że tylko jedno z nich jest prawidłowe. Zgadnij które.

a) czekać aż ból przejdzie – opcja dla twardzieli wyznających zasadę „poboli i przestanie”, faktycznie zdarza się, że ząb przestanie boleć sam co wcale nie znaczy, że jest lepiej - zapalenie ostre przechodzi w przewlekłe, które w każdej chwili może się zaostrzyć ze zdwojoną siłą

b) opanować ból tabletkami - opcja dla lekomanów, ból zęba może ustać i przejść w ból brzucha wywołany przedawkowaniem środków przeciwbólowych, poza tym nic się nie zmieni - przyczyna nadal nie będzie zlikwidowana (następstwa - jak w opcji dla twardzieli)

c) zgłosić się do swojego stomatologa możliwie jak najszybciej – opcja dla rozsądnych, im szybciej to nastąpi tym większa szansa na zachowanie zęba przy życiu

Ząb który boli najczęściej trzeba leczyć kanałowo - zabieg ten pozwala na zachowanie zęba w jamie ustnej tak aby dalej mógł spełniać swoje funkcje. W niektórych sytuacjach wystarczy opracować ubytek i wypełnić go.

Na nurtujące Państwa pytania odpowiadamy również w dziale pytania/odpowiedzi - zapraszamy!